CD Židovské poklady
John Williams – Schindler’s List
- Theme
- Jewish Town (Krakow Ghetto – Winter 41)
- Remembrances
- Ilse Weber / Winfried Radeke – Ich wandre durch Theresienstadt
- Ilse Weber / Winfried Radeke – Guten Tag
- Ilse Weber / Winfried Radeke – Wiegenlied
- Ilse Weber / Winfried Radeke – Und der Regen rinnt
- Erich Adler – Fantasie pro flétnu a smyčcový orchestr
- Janot Susja Roskin – Mein Spielen
- Janot Susja Roskin – Dos Gebet
- Das Goldene Kalb
- Mi Ha ‚Ish
- Hava Nagila
Ernest Bloch / Baal Shem - Vidui
- Nigun
- Simchas Torah
Jedná se o třetí nahrávku ostravského souboru International Ensemble. Myšlenka tohoto projektu tkví v propojení známých a neznámých skladeb s židovskou tématikou. Nejznámější je slavné Téma z filmu Schindlerův seznam Johna Williamse, držitele 5 Oscarů, 24 cen Grammy a dalších významných ocenění. Proti této skladbě stojí například písně Ilse Weber, která zemřela v Osvětimi a jejíž dílo se dochovalo hlavně díky paměti přeživších. Erich Adler sice holocaust přežil, avšak pro zákaz pracovat jako hudebník v Československu zůstaly jeho skladby neznámé. V premiéře je zde zařazena skladba Ericha Adlera – Fantasie pro flétnu a smyčcový orchestr.
Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=KFnLjMRPEl0
CD si můžete objednat na emailu: adamgrygar@seznam.cz za 299Kč a v Předprodeji Národního divadla moravskoslezského. Online verzi si lze stáhnout přes Supraphonline.
CD Erich Adler – sólová a komorní hudba
Tři kusy pro hoboj a smyčce
- I. kus
- II. kus
- III. kus
Malá hudba - I. Allegro Moderato
- II. Andante
- III. Lento – Allegro
Večer na zámku, op. 73a - Opuštěné nádvoří
- Na věži
- Maškarní bál
Tři pomalé kusy - I. Largo Lamentoso
- II. Adagio Vittorioso
- III. Larghetto
Léto 1968 - 1. týden: dusno
- 2. týden: větrno
- 3. týden: oblačno
- 4. týden: bouřka – uklidnění
- Fantasie pro housle a smyčcový orchestr, op. 14
Jedná se o druhou nahrávku skladeb Ericha Adlera. První nahrávka vyšla v roce 2019 v podání našeho souboru.
Našim cílem bylo co nejpestřeji obsáhnout Adlerovu tvorbu, proto jsme na album zařadili dvě skladby pro sólový nástroj v doprovodu orchestru, sólovou klavírní skladbu a tři smyčcové kvartety.
K realizaci takového projektu vede dlouhá a náročná cesta. Abychom vůbec mohli začít s bádáním, bylo nutné získat souhlas syna skladatele. Následovala nejdelší etapa, která obnášela několikaměsíční přepisování všech rukopisů do digitální podoby. V poslední fázi jsme vdechli notám život.
Jedinou skladbou z tohoto alba, která se dočkala veřejného provedení, je Fantasie pro housle a orchestr. Zazněla v podání houslisty Jana Svobody, dirigenta Jaroslava Rejchy a komorního orchestru na koncertě 15. května 1947 v Klatovech. V dobové recenzi uvedené v časopise Pravda se píše: „Koncertní charakter má Koncertní fantasie pro housle a smyčcový orchestr, v níž splácí autor dluh paganiniovské technice. Její formální stránka je dokonalá, thématický materiál výrazný a zvukové vyrovnání houslí se smyčcovým orchestrem je dobře promyšlené.“
Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=dRW08UciqTE
CD si můžete objednat na emailu: adamgrygar@seznam.cz za 299Kč a v Předprodeji Národního divadla moravskoslezského. Online verzi si lze stáhnout přes Supraphonline.
CD Erich Adler
- Serenáda
- Vzpomínka
- Lyrický tanec
Blues o třech stech vlaků - Slituj se nade mnou
- Vařím si v bílém hrnku
- Mohu já za to
- Vzpomínka na jednu jarní noc v Terezíně
Dvě Nocturna - Nocturno č.1
- Nocturno č.2.
Terezínská sonatína - 1. věta
- 2. věta
Erich Adler byl česko-německý skladatel židovského původu, který po celý svůj život neztrácel smysl pro humor a optimismus i přesto, čím si prošel. Během 2. světové války zažil útrapy vězení koncentračního tábora, které přežil. Pronásledování se bohužel nevyhnul ani po válce, kdy se k moci dostala komunistická strana a to pro svůj buržoazní původ. Situace Ericha Adlera byla natolik neúnosná, že byl nucen emigrovat a opět začít budovat svůj život a budoucnost své rodiny v SRN. Hudba ho provázela celým životem a stala se mu i vyjadřovacím prostředkem, jímž mohl projevit svůj stesk, vzdor, naději, zoufalství, posměšek i víru a alespoň tak se vyrovnat s trpkým osudem. Jeho díla se vyznačují bohatou a přirozenou kontrapunktickou prací, zpěvohrou, výraznou melodikou a moderně pojatou konstrukcí harmonickou, neuchylující se k líbivosti, ani nejsou scholasticky suchopárná, pulsuje jimi život, umělecky právě v Terezíně prožitý.
Velký dík patří sponzorům a partnerům CD, kterými jsou: Numismatika Ostrava, město Paskov, Nadační fond obětem holocaustu, Federace židovských obcí ČR, Národní divadlo moravskoslezské, Lioneer photostudio a Kavárna Daniel.
CD si můžete zakoupit v předprodeji Národního divadla moravskoslezského, Památníku Terezín a na www.stylton.com. Online verzi si lze stáhnout přes Supraphonline.
CD Hudba na hranici života
- Robert Dauber – Serenade
- Claude Torrent – Chant de Mauthausen
- Hugo Löwenthal – Tradionelle Weisen
- Hugo Löwenthal – Violine und Harmonika
- Rudolf Karel – Pankrácká polka
- Egon Ledeč – Tatínkova melodie
- Gideon Klein – Duo pro housle a violoncello
- Gideon Klein – Ukolébavka
- Váša Příhoda – Eili, Eili!
CD Hudba na hranici života je završením mého doktorského studia ve třídě skvělé paní profesorky Jely Špitkové. Jedná se o skladby, které vznikly za dramatických okolností během II. světové války nebo jsou s ní tematicky spjaty. Mým cílem je přiblížit tuto krásnou a neprávem opomíjenou hudbu skladatelů, kteří převážně přišli o život z rasových důvodů v koncentračních táborech. Věřím, že hudba má kouzelnou moc a pomáhá alespoň na chvíli zapomenout na trápení. A přesně takové jsou i tyto skladby – krásné a kouzelné i přesto nebo právě proto, že mnohé vznikly v zajetí. Velký dík patří sponzorům a partnerům, kterými jsou Numismatika Ostrava, Národní divadlo moravskoslezské, Pop Academy, Stylton a Lioneer Photostudio.
CD si můžete zakoupit v předprodeji Národního divadla moravskoslezského, Památníku Terezín a na www.stylton.com. Online verzi si lze stáhnout přes Supraphonline.
Rozhovor pro deník Ostravan: http://www.ostravan.cz/47026/je-neuveritelne-jak-krasna-hudba-vznikala-v-koncentracnich-taborech-rika-daniela-grygarova-o-novem-cd/